Nově prodloužená provozní doba na obou prodejnách, v Hybernské ul. před Vánoci i o víkendech! Podrobnější informace naleznete v kontaktech.

Účinky kávy

V době rozmachu kaváren v 19. století se začali vědci poprvé zajímat o to, proč je káva tolik oblíbeným nápojem. Podařilo se jim zjistit, že káva obsahuje látku zvanou kofein, která se podle dalších výzkumů vyskytuje v čaji, kakau a dokonce i v oříšcích. My dnes víme o povzbudivých účincích kávy a proto ji jako nápoj vyhledáváme a pijeme.

Ten, kdo tvrdí, že si neumí své ráno bez šálku kávy představit, si zřejmě ani neuvědomuje, že už je na tomto nápoji mírně závislý. Tato závislost je způsobena kofeinem a dalšími alkaloidy v kávě obsaženými. Možná by ho slova o závislosti vyděsila, nicméně jedná se o závislost pouze krátkodobou a v případě absence kofeinu člověk nemívá typické abstinenční příznaky, ale je možné, že se v mírné formě projeví bolest hlavy a určitá malátnost. Po jednom a půl dni bez kofeinu se zvyšuje průtok krve mozkem a to může způsobit onu zmíněnou bolest hlavy. Vědci také zjistili, že u člověka pijícího pravidelně tři šálky kávy denně se může krátkodobě projevit mírně zhoršená činnost zraku anebo sluchu a to v případě, že je nucen se bez své kávy obejít. Ale jedná se vždy o krátkodobou záležitost.

Faktem sice zůstává, že když člověk pravidelně dostává větší dávky kofeinu, začne ji časem potřebovat pro normální funkce mozku, ale pokud stále hovoříme o běžném pití kávy, tak není třeba se obávat. Zmíněné 3 šálky denně to v žádném případě nezpůsobí.

Konzumací kávy v nadměrném množství se rozumí více než 12 šálků denně. Při vypití dochází v organismu k výraznějšímu ovlivnění centrálního nervového systému. Jsou známy i případy otravy kofeinem, ale jedná se o dávky rovné stům šálkům silné kávy. Mnohem užitečnější bude se věnovat účinkům při mírně zvýšené konzumaci – některé osoby na ni mohou reagovat nespavostí, neklidem a podrážděností, ale vše záleží na člověku a na určitých dědičných faktorech.

Mnozí konzumenti věří v okamžitý účinek vypité kávy, ale pravdou je, že účinek vrcholí asi až za jednu až dvě hodiny po té, co přejde do krve. Pro srovnání účinku – 600 mg kofeinu zvýší bdělost a povzbudí náladu stejně jako 20 mg amfetaminu.

Pokud se potřebujeme kávou povzbudit, tak je mnohem efektivnější dát si několikrát denně malý šálek než pouze jednu velkou porci kávy ráno. Je dokázáno, že kofein při menších a častějších dávkách působí lépe na příslušná centra mozku.

Reakce na kávu může být zcela odlišná u pravidelných a příležitostných konzumentů. Lidé, kteří si odvykli na pití kávy, a tudíž jejich tělo delší čas nepřijímalo kofein, reagují na něj po požití kávy výrazně zvýšeným krevním tlakem, ale pouze krátkodobě. Hypertonici, což jsou lidé se stále vysokým krevním tlakem, by měli být v konzumaci kávy velice střídmí, v některých případech by se měli bez kávy úplně obejít. Rovněž lidé s duševními poruchami by se měli pití kávy rozhodně vyvarovat.

Je obecně rozšířeným omylem, že pokud se dostaneme do stresu je nejlepším řešením dát si kávu jako prostředek na uklidnění. Protože jednak dochází ke zvýšení tlaku v důsledku stresu a za druhé i účinkem kofeinu. Vzniká tak velmi nebezpečná a riziková situace pro krevní oběh.

Za normálních okolností je ovšem káva nápojem zvyšujícím výkonnost při činnostech vyžadujících pozornost, při řízení motorových vozidel anebo při řešení složitějších úkolů. Oceňujeme ji jako pomoc při bolestech hlavy a samozřejmě jako způsob, jak zahnat naši únavu.

Jak je to vlastně s její škodlivost se nepodařilo do dnešní doby ani jednoznačně prokázat a ani celkově vyloučit. Takže tu zřejmě stále platí staré známé přísloví, že všeho moc škodí a každý extrém je škodlivý. Takže pokud budeme pít kávu kvalitní a nebudeme ji konzumovat v nadměrném množství, můžeme si každý šálek vychutnat a s radostí užít.


Chcete dostávat podobné články a novinky z našeho e-shopu e-mailem? Přihlašte se zdarma odběru Kafénovin a získejte 10% slevu na první objednávku čerstvě pražené kávy.